Ziarah Aku di Pusara!

Bayangkan saat kita di masukkan ke liang lahad. Ditinggal sendiri tanpa saudara mara yang datang menjenguk. Hari demi hari. Musim demi musim. Dan menjadi kebiasaan bila hari raya beramailah datang ziarah ke kuburan. Sebak menanggung rindu orang tersayang menziarahi pusara. Saat kerinduaan doa yang ditunggu. Saat menanti salam yang di ucap.

Ketika memasuki kuburan, maka Rasulullah mengajarkan untuk mengucapkan salam. Hal ini sebagaimana disampaikan dalam hadis berikut.

“Dari Buraidah radhiyallahu ‘anhu, dahulu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan mereka (para sahabat) jika mereka keluar menuju pekuburan agar mengucapkan “Salam keselamatan atas penghuni rumah-rumah (kuburan) dan kaum mu’minin dan muslimin, mudah-mudahan Allah merahmati orang-orang yang terdahulu dari kita dan orang-orang yang belakangan, dan kami Insya Allah akan menyusul kalian, kami memohon kepada Allah keselamatan bagi kami dan bagi kalian”

Bermulalah dengan diri kita untuk ziarah pusara orang yang kita sayang. Moga-moga bila kita tiada orang yang kita sayangi menziarahi pusara kita.

 

Tajuk : Besarnya Pahala Ziarah Kubur
Penceramah : Ustaz Ahmad Dusuki

 

Manusia sesungguhnya tertidur; ketika mati, mereka terjaga

(an-nas niyam; fa-idza matu, intabahu)

Hidup ini tidak lebih dari sekadar mimpi sesaat. Kita akan benar-benar terjaga setelah kita mati.

Saat itu, kita akan sedar bahawa kehidupan yang sebenarnya adalah kehidupan setelah kematian. Dalam konteks ini, memahami realiti kehidupan pasca-kematian akan senantiasa relevan dan signifikan bagi setiap muslim. Tujuannya bukanlah semata-mata memahami makna kehidupan pasca-kematian itu, tetapi apa yang lebih penting ialah memaknai hakikat kehidupan di alam fana ini.

Alam barzakh – sebuah alam penantian yang penuh misteri pasca-kematian yang diyakini akan menentukan nasib setiap manusia dalam menuju terminal akhir kehidupan akhiratnya: syurga atau neraka.

Pelbagai hal dihuraikan: masalah kematian, keutamaan dan keadaan manusia menjelang sakaratulmaut, keadaaan roh setelah meninggalkan jasad, keadaan di alam kubur, fitnah, seksaaan dan sebagainya.

Dapatkan CD Kompilasi Kitab Ziarah Alam Barzakh yang di kupas oleh Ustaz Ahmad Dusuki.

TAJUK CD KOMPILASI : ZIARAH ALAM BARZAKH

KITAB : ZIARAH ALAM BARZAKH

Senarai 7 KULIAH TERHEBAT:
1) Seketika Suasana Kubur
2) Pertolongan di Alam Barzakh
3) 7 Pahala Selepas Mati
4) Saat Meninggal yang Terbaik
5) Baik Sangka di Saat Kematian
6) Tanda Nazak
7) Pengakhiran yang Baik

FORMAT : mp3

Harga : RM20

Tempahanhttp://www.wasap.my/60196066697/saya-nak-CDZAB

Sila Klik Gambar Ini :

 
%d bloggers like this: