Prestasi Pembelajaran Anak Meningkat

Memiliki anak yang bijak, baik akhlak, emosi yang stabil dan mendengar nasihat adalah impian bagi setiap ibubapa. Kesannya akan meningkatkan prestasi pembelajaran anak-anak di sekolah. Berbagai kaedah ibubapa lakukan agar anak-anak mudah fokus dan faham pada setiap subjek yang di pelajari. Namun, adakah kaedah yang ibubapa lakukan adalah tepat? Berikut ini terdapat beberapa tips membantu meningkatkan prestasi anak di sekolah.

1. Penuhi Keperluan Gizi Anak
Gizi merupakan salah satu unsur penting yang akan membantu perkembangan otak. Oleh itu, ibubapa perlu memenuhi keperluan gizi anak-anak. Anak yang memiliki gizi kurang baik, akan kurang fokus dalam pembelajaran. Hal ini akan menjejaskan prestasi anak-anak di sekolah.

2. Susun Jadual Belajar Anak-anak
Mengatur jadual belajar anak-anak sangat penting. Susun jadual mereka untuk pergi sekolah, mengaji Al Quran. membuat kerja sekolah, bermain, dan sebagainya. Dalam belajar, terdapat “golden time” yang dapat anak gunakan untuk belajar.

Kenapa dikatakan golden time? Kerana diwaktu ini anak-anak akan memaksimakan fungsi otaknya dengan baik ketika belajar, iaitu ketika waktu pagi dan di waktu malam sebelum tidur. Untuk meningkatkan prestasi anak ketika mereka sedang menghadapi peperiksaan, biasakan mereka untuk belajar seperti memahami, membaca atau menghafal pelajaran sebelum mereka tidur kemudian mengulangnya kembali di pagi hari.

Sebagai ibubapa, uji mereka dengan apa yang sudah mereka pelajari dengan mengajukan beberapa soalan kepada mereka. Hal ini dapat membantu mereka mengingat pelajarannya kembali dan insyaAllah akan membantu meningkatkan prestasi anak di sekolah.

3. Cari Kaedah Pembelajaran Anak yang Tepat
Setiap anak memiliki kaedah belajar yang berbeza. Oleh itu, ibubapa perlu mengenal pasti kaedah pembelajaran yang bersesuai untuk anak mereka, kemudian membiarkan mereka belajar sesuai dengan kaedah belajar yang tepat. Contohnya, ada anak yang boleh belajar di tempat yang sunyi tanpa gangguan, tapi ada juga yang anak yang dapat belajar dimana pun. Ada anak yang hanya belajar dengan membaca baru memahami pelajaran, ada yang harus membacanya kemudian menghafalnya agar faham, ada yang hanya dengan mendengar apa yang diajarkan sudah dapat memahami, dan ada juga anak yang hanya boleh belajar dengan cara mempraktikkan apa yang mereka pelajari. Terpulang pada kaedah making-masing.

Cara pembelajaran yang betul dan tepat membantu mempercepatkan proses belajar mereka. Ketika mereka rasa sesuai dengan kaedah tersebut, mereka akan mudah memahami pelajaran. Dengan demikian insya Allah mereka akan mampu meningkatkan prestasi belajar mereka.

4. Menjaga Konsentrasi Anak
Salah satu cara yang harus ditekankan untuk meningkatkan prestasi anak adalah menjaga tahap konsentrasi mereka. Kesan jika mereka kurang konsentrasi , mereka akan cepat penat, hilang fokus, rasa “down”, dan cepat bosan. Hal-hal yang dapat mempengaruhi konsentrasi sebagaimana berikut.
* Penyediaan gizi dan protein yang seimbang, ini akan mempengaruhi perkembangan otak.
* Waktu tidur yang mencukupi. Menurut pakar psikologi, kurang tidur akan menyebabkan anak hilang tahap konsentrasinya
* Pastikan meminum air minum yang mencukupi. Kekurangan kadar air dalam tubuh akan menyebabkan kurang konsentrasi, sebab sebagian besar dalam tubuh manusia adalah air.
* Hindari suasana yang membuat anak anda tertekan. Hal ini sangat mempengaruhi emosi dan mood mereka. Semakin mereka ‘happy’, mereka akan mempunyai mood yang baik dan emosi yang stabil. Jadi mereka semakin fokus dan konsentrasi mereka semakin meningkat.

Demikianlah beberapa tips meningkatkan prestasi anak di sekolah. Moga tips ini dapat membantu para ibubapa yang prihatin terhadap prestasi pembelajaran anak-anak.

SOALAN sering ditanya pada saya setiap kali program motivasi ialah bagaimana mahu menjadikan anak-anak rajin belajar?  Ibu bapa pasti gembira apabila anak pulang dengan keputusan peperiksaan cemerlang, kerja sekolah disiapkan tanpa perlu disuruh dan rajin mengulang kaji pelajaran.

Namun, melahirkan anak bersikap begitu adalah sukar. Sukar tetapi tidak mustahil. Apa yang penting kita perlu tahu cara betul mendisiplinkan anak, tegas dan mesra dalam pendekatan, sabar dalam membimbing dan istiqamah.

Melahirkan anak yang rajin belajar bukannya mengambil masa satu atau dua bulan. Ia mengambil masa bertahun-tahun sebelum kita lihat sikap rajin belajar itu mula berputik dan menjadi tabiat mereka.

Dr. Hj. Tengku Asmadi T. Mohamad dan telah diterbitkan oleh akhbar Harian Metro 

Salah satu cara melahirkan anak yang rajin dan pandai adalah melalui pemakanan yang baik, halalan toyyiban. Berikan anak-anak makanan yang berkhasiat.  Banyak kajian menunjukkan bahawa pemakanan ada kaitannya dengan tingkahlaku manusia. 

Para ibu bapa boleh berikan anak-anak Susu Kambing IQ MINDA KOKO  yang menggunakan ramuan terbaik terdiri daripada formulasi madu, susu kambing dan koko.

Menjadikan anak-anak lebih bertenaga dan fokus dalam pelajaran.

Di sini kami kongsikan testimoni beberapa pelanggan kami yang telah mengamalkan Susu Kambing IQ Minda Koko untuk anak mereka. 

“Anak saya belajar Tahfiz. Saya berikan anak saya susu kambing IQ Minda untuk bagi mudah hafalan dia. Alhamdulillah dengan izin Allah, anak saya mudah hafal. ” Pn Eza (Kepala Batas, Penang)

“Alhamdulillah, semenjak  saya berikan susu kambing IQ Minda pada anak saya, prestasi akademik mereka makin meningkat. Dan selepas itu saya juga bagi susu kambing IQ Minda pada adik mereka. Alhamdulillah, senang hati bila anak saya mudah faham dan dapat fokus dalam pembelajaran ( Pn Marina, Johor Bharu)

“Sebelum ini anak saya tak nak makan. Badan lemah dan selalu deman. Selepas minum susu kambing IQ Minda, badan lebih bertenaga dan bila main lebih kreatif ” Pn. Amirah (Bangi)

“Anak saya memang ada alergic to dairy product, tu yg kena cari susu kambing. Ekzema teruk. Doktor suggestkan ambil susu kambing. Bila isteri saya berikan susu kambing IQ Minda, Alhamdulillah memang masalah ekzema makin kurang pada anak saya. (En Adi, Cheras)

“Sebelum ni anak buah saya liat nak solat. Cepat Penat dan malas ke sekolah. Alhamdulillah, setelah amalkan Susu Kambing IQ Minda, Anak buah saya makin cergas dan fokus dalam kelas. Dia dah makin seronok ke sekolah. Solat dah tak perlu suruh. Seronok ibu dia bila lihat perkembangan anak-anak !” Pn. Fadhilah (Seberang Jaya)

Adakah para ibu ayah  ingin prestasi pembelajaran anak anda meningkat. Ibu ayah mencari Susu Kambing Untuk Anak-anak supaya  Kekal Cergas, Cerdas, Bertenaga dan Fokus sepanjang pembelajaran?

Susu Kambing IQ MINDA KOKO mampu membantu merealisasikan Impian para ibu ayah untuk anak anda berjaya dalam pembelajaran.

Di sini Kami Kongsikan 7 Manfaat Susu kambing IQ Minda Koko :

1) Membekalkan tenaga dan menyegarkan tubuh untuk aktif memulakan pelajaran dan mengelakkan kelesuan.
2) Membantu Menghilangkan KELESUAN dan KELETIHAN
3) Membantu Meningkatkan ANTIBODI dan sistem IMUNISASI
4) Membantu Menguatkan DAYA INGATAN
5) Membantu meningkatkan Tahap Kecerdasan IQ & MINDA
6) Membantu Untuk FOKUS dan KONSENTRASI MINDA
7) Membantu  meningkatkan daya kepekaan dan tumpuan ketika belajar

 

Cara Penggunaan : 

Amalkan 2 kali sehari pengambilan susu kambing  IQ Minda Koko pada waktu pagi dan malam.

Cara Bancuhan :

1 scoop Susu Kambing IQ Minda Koko dibancuh bersama dengan 250ml air suam. Boleh juga di bancuh bersama satu sudu madu. 

SUSU KAMBING IQ MINDA KOKO
☞ Susu Kambing IQ Minda di formulasi kan  dengan Susu Kambing, MADU dan KOKO
☞ Rasa yang LAZAT
☞ TIADA BAU HAMIS
☞ TANPA SEBARANG PERASA TIRUAN
☞ TIADA CAMPURAN SUSU LEMBU
☞ Sesuai di minum seawal 1 tahun. 

HARGA : RM39/500g

Tempahan Susu Kambing IQ MINDA : https://fatehteam.onpay.my/order/form/4

Sila Klik Gambar Ini Untuk Tempahan :

 

 

 

%d bloggers like this: